czwartek, 8 listopada 2012

Ratatouille, ratatuj

Ratatuj kojarzy mi się z zimą. Nie wiem dlaczego, ale zawsze wita na moim stole w te zimniejsze dni. Faktem jest, że komponuje się bardzo dobrze z kaszą jaglaną (tak naprawdę z większością kasz), dlatego robię czasem wersję spolszczoną. Jak dodaję kuskus to trzymam się "francuskich" ram. Zdarza mi się jeść ratatuj z ryżem (na zdjęciach poniżej właśnie ta wersja), lub po prostu z kromką ulubionego chleba.

podałam moje ratatouille z ciemnym ryżem i malutkim kawałkiem koziego sera, jak wygląda?
Co potrzebujesz?
- 1 cebula
- 2 ząbki czosnku
- 2 średnie cukinie
- 1 bakłażan
- 2 większe pomidory (najlepiej lekko dojrzałe)
- 2 papryki (ja wzięłam jedną zieloną i jedną czerwoną, ale każda jest fantastyczna)
- sól, pieprz, oliwa, bazylia
-dodatek do dania: jaki lubisz najbardziej (kaszę, ryż)

Co robisz?
- zacznij od bakłażana (on potrzebuje najwięcej czasu), umyj go, pokrój i... (tu ważna rzecz, żeby pozbyć się goryczy) zostaw obsypane solą plastry na ok 12 min. Zabierz się w tym czasie za krojenie innych warzyw : cebuli, czosnku, cukinii i papryk. Możesz jeszcze w tym czasie przygotować wrzątek na pomidory, żeby je sparzyć. Jak bakłażan sobie odleżał tyle ile miał to powinny na nim powstać kropelki wody, zmyj je pod bieżącą wodą i osusz na papierowym ręczniku.
Najtrudniejsze już za Tobą.
Teraz w jakimś większym garnku lub na głębokiej patelni rozgrzej oliwę. Na gorącą oliwę wrzuć cebulę i czosnek, niech się zeszkli i dodaj bakłażany (bo one potrzebują najdłuższej obróbki cieplnej, a ja np nie lubię niedorobionych bakłażanów). jak już bakłażany zmienią kolor na bardziej przeźroczysty dodaj paprykę i cukinię. Jak to wszystko miesza się na patelni/w garnku to sparz pomidory (ja robię nacięcie u dołu przed włożeniem do wrzątku, bo łatwiej mi później zdjąć skórę) i zdejmij z nich skórę. Potnij pomidory na mniejsze części i dodaj do garnka/patelni. Wszystko odpowiednio przypraw :) poczekaj teraz na pyszne i aromatyczne danie. Powinno być gotowe w max 10 min od ostatniego kroku.

Dziś stwierdziłam (za namową pewnej osoby, za co dziękuję) że będę do przepisów dodawać rzeczy od siebie. Dziś vol. 1 :)
http://www.youtube.com/watch?v=p_hdmt4vpBo&feature=related
Ratatouille kojarzy mi się z zimnym wieczorem na południu Francji. Niby jest ciepło, ale by się jeszcze dogrzało, stąd ratatouille. Ubóstwiam robić to danie w zimne zimowe dni. Wtedy siadam na kanapie i przy świecach próbuję się ogrzać, a jestem wielkim zmarzluchem.

Co wy sądzicie o ratatouille? Z czym wam się kojarzy? W towarzystwie czego smakuje najlepiej?
Całuję,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz